Synopsis

In the docu–fiction «1927» I tell the story of a family's cultural legacy. In 1925 the First World War Western European Allied powers and the new states of Central and Eastern Europe reunited in Locarno (Switzerland) to sign a peace treaty. My great–grandfather Friedrich Kähr was there. Inspired by the ideals of peace and tolerance and witnessing the rise of fascism in Italy, he wrote the libretto of an opera titled «Friedens–Oper» (1927). It tells the story of an evil man who lives on top of a mountain. At first he is determined to kill all the foreign flower–women, but the power of love and peace makes him change his mind and eventually he becomes a good man. The opera never staged.
«1927» is a story about Friedrich Kähr's life, and his role in the celebrated utopian artistic movement that existed on the Monte Verità in Ticino, Switzerland. A simple gardener, he was inspired by the variety of artists who were present on the Monte Verità, such as Rudolf Laban, Hugo Ball, Isadora Duncan to name a few. He became a published author, playwright and librettist («Friedens–Oper»). Global peace was always at the core of his work, and he choose art as a vessel to express his beliefs.
«1927» tells also my personal journey, and how I staged the «Friedens–Oper» almost a century after it had been written and transformed myself in the process.

Il film–documentario «1927» racconta la storia di un retaggio familiare scoperto e ritrovato. Nel novembre del 2010, mentre aiutavo la mia famiglia a svuotare il solaio dell’abitazione di mia nonna, ho trovato delle carte che erano appartenute a mio bisnonno, Friedrich Kähr. Tra queste, c'erano dei libri di poesie e una moltitudine di documenti storici legati al patto della pace sottoscritto a Locarno nel 1925. Mio bisnonno era presente. Spinto da una vera forza interiore, creò un partito politico che si legò in seguito con la Federazione della lega pacifista mondiale della gioventù di Berlino. Friedrich Kähr non si limitò di esprimere le sue idee in politica: grazie alla colonia di artisti del Monte Verità, scrisse un'opera, la «Friedens–Oper» (1927), che non fu mai messa in scena. I protagonisti di quest'opera, che parla d’integrazione e tolleranza, sono i fiori. Leggendo questi affascinanti documenti, mi sono sentita motivata a raccontare la sua e la mia storia, e a inscenare la sua opera.